UT.no logoUtvalgte sykkelturer

Mange av Alvdals stier og veier egner seg flott til sykling. Her finner du turer som er velegnet for familien og turer som utfordrer både styrke og utholdenhet.

Turen starter ved jernbanestasjonen i Alvdal sentrum, og går på østsida av jernbanelinja hele vegen til Kveberg bru.

Kvile- og fiskeplass ved brua. Vegen fortsetter videre mellom jernbanelinja og elva helt fram til Barkald, der linja og Rv3 krysses for å komme opp til Jutulhogget. En tur nedom Jutulhogget er ca. 10 km tur/retur.

Kryss Glåma, og fortsett turen langs Glåmas vestside, forbi Kveberg bru, innom Vallråmoen, hvor bygda åpner seg, opp bakken ved Baugen og forbi Sandeggbakken. Sving så ned over Glåma på Moan bru og følg sykkelvegen under Rv3 sørover forbi Aukrustsenteret, opp Steigjela og tilbake til Alvdal stasjon.

Les mer på ut.no

I lett terreng fra landbruksbygd til seterdal. Start fra Aukrustsenteret og følg gang- og sykkelvegen nordover under Rv3, videre mot Follda og over Gjelten bru videre forbi Sølnaslottet og Sølndammen. Mot sørvest er en avkjøring til venstre, veien har et grustak og svinger straks opp til venstre.

Nå går ferden innover en furumo, forbi Kjøllhaugbua og inn i Finnbudalen. Skredfjellet ligger opp til høyre og Finnbudalskletten til venstre. Ganske flat, men litt steinete veg. Der denne dalen møter Aumdalen, ligger Aumdalsætrene. Dølbekksætrene ligger innover mot høyre, men den løypa vi følger tar til venstre.

Litt oppe i lia mot Vallråkjølen ligger et nytt vegkryss. Ta til høyre her sørøstover ned mot dalbotnen. Følg dalen langs elva Auma forbi et par setervanger helt til Glåmdalsføret.

Les mer på ut.no

Kjør innover Sølndalen og ta veien opp til Kjemsjøsætra. Videre innover Høstdalen på sørsida av Høstsjøen og opp bakkene mot Reinslia. Herfra går turen ned Sagbekkdalen over bru ved Grimsmoen og til Kvebergsøya.

Ned til Alvdal går en grusvei på sørsiden av elva forbi Rykroken og skogsbilvei videre gjennom Dølplasslia. Så vinkler dalen sør-østover og området som kalles Hammermåna. Hele turen ned til Dæhlie er på 31 km.

Alternativ retur til Alvdal er over Stormoegga og tilbake til Reinslia. Østover fra Reinslia følger du nordsiden av Høstsjøen. Til Dæhlie er det 28 km langs denne ruta.

Les mer på ut.no

Flott kjerre- og ridetur på skogsbilvei til Savalen.

Start ved Steimoegga Idrettspark og følg skogsbilveg gjennom Måna, oppunder Sten og rett nordover mot Hamndalen. Ta til høyre ved vegkrysset mot Hamndalen og du kommer snart til idylliske Stortjønna, et flott stoppested både for hest og kusk.

Deretter kjører du ned til Sevildalen, tar til venstre ved vegbommen og videre opp til Savalen. Her koser du deg i solvendte omgivelser med Savalen som beroligende bakgrunn. Idet du kommer til Savalen har du flere muligheter. Du kan velge nordsiden av Savalen og komme til Savalen Fjellhotell. Ved vegbommen i Sevildalen, etter å ha kommet ned fra Stortjønna, kan du også ta til høyre nedover Sevildalen. Da kommer du ned til grenda Strømmen. Ta til høyre her og du kommer tilbake til Steimoegga. Dette er en rundtur på 24 km og kan fint kjøres begge veier

Les mer på ut.no

Start fra Aukrustsenteret. Ta til høyre etter undergangen under Rv3 og videre vestover over Moanbrua over elva Folla. Etter en bratt bakke, går veien til venstre sørover. Sandeggbakken hvor Kjell Aukrust hoppet som gutt - med aviser foran og bak - ligger snart til venstre. Ta en tur opp i stillaset. Langs veien videre sørover er det nydelig utsikt over kulturlandskapet i dalbotnen og Steia, som er Alvdals sentrum. Mot horisonten ligger Tronfjell - et fredsfjell, i følge den indiske filosofen Baral.

Nede på Stormoen går veien gjennom furuskog. Den gamle Kvebergsbrua over Glåma er turens sørligste punkt. Følg så den gamle veien nordover gjennom gamle garder som ligger litt opp fra elva. Kryss Rv3 nord for sagbruket "Alvdal skurlag", og fortsett nordover gjennom grenda Sjulhus. Framme på Steia, Alvdals sentrum, går sykkelruta over jernbanen, gjennom handelssenteret, ned Steigjela nedenfor kirka, nordover og under jernbanen. Ta av til venstre ved Tronsåa, over planovergangen til jernbanelinja og sørover til Husantunet, et idyllisk gardsmuseum. Turen avsluttes ved å sykle sørover langs Glåma, over brua og tilbake til Aukrustsenteret.

Start fra Aukrustsenteret og følg gang- og sykkelvegen nordover under Rv3 og videre langs denne på vestsida forbi Taverna. Ta til venstre i vegkrysset mot Folldal, deretter igjen til høyre opp en bratt bakke og forbi Steimoegga idrettspark.

Ved neste vegkryss tar du til høyre, mot nordøst. Fortsett denne vegen, som holder seg oppe i lia, til du kommer ned til Lysgrotten som ligger ved Rv3. Følg så den gamle vegen som går parallelt med, og vest for, Rv3 gjennom gardstun nordover til grenda Straumen. Her tar det av en veg mot Savalen opp gjennom Sivilldalen. Følg denne opp til nesten en km forbi vegbommen, hvor du på nytt skal ta til venstre mot sydvest opp en utfordrende motbakke over skogsåsen forbi Storetjønna. Kort etter det siste vegkrysset anbefales det å ta en avstikker til høyre og opp til Hamndalsætra, hvor det er fin utsikt mot nord og øst.

Et lite stykke ned på nordsida av åsen møter du en veg. Ta til venstre her og følg denne til du møter den samme vegen som du syklet nordover. Ta nok en gang til venstre, forbi fotballbanene, ned bakken og så til høyre på Folldalsveien. Etter 50 meter tar en gardsveg ned til venstre. Følg den mot vest forbi et sagbruk og til en ny veg, hvor dere tar en skarp sving til venstre mot sør og videre langs elva Folla helt til Moan bru. Herfra er det kort veg mot venstre tilbake til Aukrustsenteret.

Les mer på ut.no

En kort og lett tur i idylliske Sølndalen.

Start fra Sølnaslottet på Plassen og følg bilveien sørover på Vardmoan. Her er trafikken svært liten i store perioder av året. Ta over elva Sølna ved Klinkan, og fortsett til høyre tilbake nedover på Sølndalsvegen.

Start ved Gjelten Bru Camping. Følg vegen sørvestover ca. 1,2 km. Ta til høyre ved skiltet "Lian". Etter først å ha klatret en bratt kneik, er det lett å sykle videre nordover til vegen svinger sør-vestover opp gjennom den mørke skogkledde nedre delen av Høstdalen. Jevn stigning opp mot Gammelsetra og så en lang kneik opp mot toppen og Åsvangen. Her er utsikten enorm over bygda.